Amikor egy cég választ keres erre a fent említett kérdésekre, a végső választás előtt négy fő szempontot érdemes közelebbről megvizsgálnia:

  • Idő
  • Költségkeret/Budget
  • Konkurencia (versenytásak a piacon)
  • Célok
  • Kiszámíthatóság

Idő

Az idő, mint tényező van talán a legnagyobb befolyással a választásunkra a két opció között. Abban az esetben ha gyors, mihamarabbi eredményekre van szükségünk, akkor egészen biztos, hogy nem a keresőoptimalizás a megfelelő választás. A SEO, mint marketing csatorna azokra a keresőkifejezésekre, melyekre átlagos vagy azon felüli verseny van a találati listán, legalább fél évnyi, de inkább egy teljes esztendőnyi munkát igényelhet, mire a top találatok közé kerülünk.

Amennyiben mielőbbi eredményeket szeretnénk, a PPC, azaz a fizetett kampányelemek a megfelelő választás. Kérdés, hogy meg van-e erre az adott cégnek a szükséges költségkerete/budget-e?

Költségkeret/budget

Ha egy vállalkozás alacsony marketing budget-tel dolgozik, akkor sajnos nem a SEO megfelelő választás. Amennyiben valaki hosszútávon szeretne a top találatok közt lenni több kifejezésre is, akkor bizony komoly kiadásokra kell számítani, különöseb akkor, ha egy olyan keresőkifejezésről van szó, amire már eleve nagy a verseny.

Budget híján sincs ok az aggodalomra, mivel akár napi pár 3-5 000 forinttal is el lehet kezdeni teszt jelleggel hirdetni egy weboldalt. Ezáltal viszonylag hamar fény derülhet arra, hogy mennyibe kerül megszerezni egy látogatót, javíthatunk a konverziós arányokon, valamint fény deríthetünk arra, hogy hogyan tudunk javítani a honlap teljesítményén.

A konkurencia ereje

Az előbb említett két tényezőre erősen hatással van a 3. tényező, azaz a versenytásak ereje. Ha kiemelkedően sokan SEO-znak és hirdetnek egy adott keresőkifejezésre, akkor a SEO esetén jóval hosszabb idővel/több munkával, PPC esetén pedig jóval drágább kattintási költségekkel kell számolnia egy cégnek.

A Google Ads-et illetően a versenyt könnyen le tudjuk tesztelni úgy, hogy megnézzük pontosan mennyien hirdetnek az adott kifejezésre, illetve megvizsgáljuk mekkora a javasolt licit értéke.

A keresőoptimalizálás esetén ennél valamivel időigényesebb egy ilyen elemzés, mivel itt egyesével meg kell vizsgálni a top találatok weboldalait számos szempont alapján:

  • Tartalmi optimalizáltság
  • Folyamatos kulcsszóreleváns tartalomszolgáltatás
  • Külső linkek mennyisége/minősége
  • Social aktivitás
  • Felhasználói értékelések / visszajelzések (Google Cégem - Social média)
  • Domain kora
  • Valamint számos egyéb rangsorolási tényező

Ha az elemzés után azt érezzük, hogy Grand Canyon-nyi különbség van a mi weboldalunk, és a konkurens weblapok között, akkor számolnunk kell azzal, hogy csekély esély mutatkozik arra, hogy a közeljövőben megelőzzük őket. Ebben az esetben a tapasztalatok szerint a PPC lehet a fáklya a sötétben, mivel ezzel a csatornával ahogy korábban is említettük, azonnal látogatókat terelünk honlapunkra. Így napról-napra nő a brand-ünk ismertsége, és ereje, utóbbi pedig nagy mértékben segíti az átkattintási arány növekedését. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a magas átkattintási arány a SEO eredményeket is javítja, mivel minél többen kattintanak egy weboldalra az organikus találati listán, annál feljebb kerül - mondhatni két legyet ütünk egy csapásra.

Célok

Fontos megjegyezni, hogy a Google Ads egy jóval szerteágazóbb rendszer, mint a SEO. Utóbbi a Google Keresőmotorjára korlátozódik, amíg a Google kampányok széles körben megjelenhetnek: Google Kereső Hálózat  (klasszikus és Shopping is), Google Display, Google Maps, YouTube, Mobil App.-ok. Ebből következik, hogy a SEO nem alkalmas a márkaépítésre és a weboldal látogatók utánkövetésére, ami egy félkarú óriássá teszi. 

Kiszámíthatóság

Legutoljára hagytuk, de talán a legfontosabb. A fizetett kampányelemekben folyamatos kontroll alatt vannak a megjelenések, pozíciók, kulcsszavak, így tehát egy jól kiszámítható rendszert alkot a Google Ads.

A Keresőoptimalizálásnál már ez messze nem elmondható. A Google a relevancia folyamatos fokozásából lett a világ legelterjedtebb keresője, ami folyamatos tesztelésekkel (algoritmus csavargatásokkal) jár, ami egy-két havonta kisebb, fél évente - évente nagyobb változásokkal jár. Ilyenkor világszerte dollármilliós károkat okoz a nagytestvér. A hajók megrakodva egyik irányba vitték a nagy pénzeket, majd egyszerre csak fordulnak és másik irányba viszik a nagy pénzeket. A rossz nyelvek szerint ezt már direkt csinálja sokszor a Google, így terelve át a cégeket egy jóval kiszámíthatóbb webes forgalmi forrásra a Google Ads kampányokra.

Összegezve

Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy ennek az „párharc”-nak nincs egyértelmű győztese. Azt viszont magabiztosan jelentjük ki, hogy ez a két online marketing csatorna hosszútávra tekintve pozitív hatással vannak egymásra.

UI.: a trendek egyértelműen a Google Ads / PPC irányába mutatnak. Gondoljunk csak bele, hogy pár éve még TOP 3 Kereső kampány pozíció volt az organikus találatok felett és jobb oldalt 4-5 pozíció hirdetői környezettől függően. Ez át rajzolódott és most már TOP 4 pozíció van fennt és az organikus találatok után még 3 pozíció, ami azt jelenti, hogy hajtás felett csak kampányelemek jelennek meg (görgetni kell lefele a SEO találatokhoz mobilon és a legtöbb laptopon is). Nem beszélve arról, ha még Google Maps / Google My Business találatok is megjelennek az még inkább hátrasorolja a SEO találatokat.

Ennek a miértjét megtalálni roppant egyszerű. A Google egy tőzsdei cég, ahol a negyedéves / éves értékeléseken minél szebb bevételi számokat akar látni a tisztelt vezetőség és ezt így lehet elérni, hiszen a Kereső kampányelemek fizetett megjelenések és a Google Maps-en is vannak szintén fizetett megjelenések. Nem tartjuk kizártnak, hogy pár év múlva az első találati oldalon CSAKIS Kereső kampányelemek és Google Maps találatok fognak megjelenni...